Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W SZCZYTNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1.Regulamin organizacyjny opracowano na podstawie § 12 Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczytnie nadanego uchwałą Nr XVII/213/00 Rady Miejskiej w Szczytnie z dnia 2 czerwca 2000 r.w sprawie nadania Statutu Miejskiej Biblioteki w Szczytnie.
2.Miejska Biblioteka Publiczna realizuje na terenie miasta Szczytno zadania statutowe wynikające z ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach ( Dz. U. Nr. 85, poz. 539 ze zm. ), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej( Dz. U. Z 2001r. Nr 13, poz. 123 ), przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie oraz uchwał Rady Miejskiej Szczytna, uchwał Zarządu Miasta oraz zawartych porozumień.
3.Miejska Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury miasta Szczytno. Organem sprawującym nadzór nad jej działalnością jest Zarząd Miasta Szczytno.
4.Regulamin organizacyjny Miejskiej Biblioteki Publicznej zwany dalej
“regulaminem” określa:
1)strukturę organizacyjną Biblioteki,
2)zasady kierowania Biblioteką,
3)podział zadań pomiędzy osoby zajmujące kierownicze i samodzielne stanowiska pracy oraz działy,
4)zasady obiegu dokumentów, rejestracji oraz podpisywania pism,
5) zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,
6) zasady kontroli wewnętrznej,
7) zasady stosowania przepisów wewnętrznych dyrektora.
5.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Bibliotece – oznacza to Miejską Bibliotekę Publiczną w Szczytnie,
2) Radzie Miejskiej – oznacza to Radę Miejską w Szczytnie,
3) Burmistrzu – oznacza to Burmistrza Miasta Szczytno,
4) Dyrektorze – oznacza to dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczytnie,
5) Głównym księgowym – oznacza to głównego księgowego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczytnie,
6) Filii – oznacza to filię Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczytnie,
7)Załatwianie spraw – oznacza to każde działanie w ramach obowiązków służbowych, podejmowane na podstawie przepisów prawa w celu wykonania zadań,
8) Zakresie czynności – oznacza to obowiązki i uprawnienia wyznaczone dla określonego stanowiska pracy i pracownika na tym stanowisku.
Rozdział II
Struktura organizacyjna Biblioteki
§ 2
1.W skład struktury organizacyjnej Biblioteki wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Dział Księgowości,
2) Dział Administracji i Obsługi,
3) Samodzielne stanowisko d/s gromadzenia i opracowania zbiorów,
4) Dział Udostępniania Zbiorów,
5) Oddział Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej.
2.Strukturę organizacyjną i schemat Biblioteki przedstawia załącznik Nr 1.
§ 3
1.Komórki organizacyjne tworzone są na podstawie zarządzenia Dyrektora Biblioteki.
2.Funkcjonowanie komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności kierowników i osób zajmujących samodzielne stanowiska za wykonanie powierzonych zadań.
3.Na czas nieobecności kierownika komórki organizacyjnej obowiązany jest on powierzyć swoje zadania innemu pracownikowi, w uzgodnieniu z Dyrektorem. Na czas nieobecności pracownika zajmującego samodzielne stanowisko pracy, zastępstwo wyznacza Dyrektor.
§ 4
Szczegółowe uregulowania organizacji wewnętrznej i pracy poszczególnych działów określają regulaminy zatwierdzone przez Dyrektora Biblioteki.
Rozdział III
Zasady kierowania pracą Biblioteki
§ 5
1.Pracą Biblioteki kieruje Dyrektor na zasadzie indywidualnej odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań .
2.Dyrektor zarządza Biblioteką i reprezentuje ją na zewnątrz.
3.Kompetencje Dyrektora określa statut Biblioteki.
4.Dyrektor wykonuje swoje funkcje przy pomocy Głównego księgowego.
5.Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Biblioteki jest Burmistrz Miasta Szczytno.
§ 6
1.Główny księgowy działa w zakresie spraw powierzonych przez Dyrektora i ponosi przed nim odpowiedzialność za ich realizację.
2.Wykonując powierzone obowiązki, Główny księgowy zapewnia prawidłową i terminową realizację zadań wynikających z zakresu działania Biblioteki.
3.W czasie nieobecności Dyrektora Biblioteką kieruje wyznaczony pracownik, który ponosi w tym czasie odpowiedzialność za całokształt działalności Biblioteki, a w przypadku jego nieobecności – Główny księgowy.
Rozdział IV
Podział zadań między Dyrektorem Biblioteki i Głównym księgowym
§ 7
1.Dyrektor wykonuje funkcje pracodawcy wobec pracowników Biblioteki.
Zawiera i rozwiązuje umowy o pracę z pracownikami oraz podejmuje wszystkie decyzje w sprawach osobowych.
§ 8
Dyrektor sprawuje nadzór nad:
1.Działem Księgowości,
2.Działem Administracji i Obsługi,
3.Samodzielnym stanowiskiem d/s gromadzenia zbiorów,
4.Działem Udostępniania Zbiorów,
5.Oddziałem Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej.
§ 9
1. Dyrektor kształtuje wewnętrzną strukturę komórek organizacyjnych Biblioteki poprzez tworzenie, likwidację i przenoszenie stanowisk pracy z jednej komórki do drugiej.
2.Dyrektor może łączyć czynności bez zmiany zakresu działania poszczególnych komórek, jeżeli nie spowoduje to zmiany zadań określonych niniejszym regulaminem.
3.Do realizacji określonych prac lub wykonania zadań Dyrektor może powoływać komisje, grupy problemowe, zespoły itp.
§ 10
Do zadań Dyrektora Biblioteki należy w szczególności:
1.Organizowanie pracy Biblioteki, koordynowanie jej działalności, sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad całokształtem pracy w Bibliotece.
2.Zapewnienie właściwego dopływu informacji merytorycznych i finansowych do Biblioteki,
3.Występowanie do Zarządu Miasta w sprawach organizacyjnych, finansowych i zasad działania Biblioteki.
§ 11
1.Główny księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi Biblioteki.
2.Kieruje Działem Księgowości i zapewnia prawidłową działalność finansową Biblioteki.
3.Prowadzi rachunkowość Biblioteki zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.Opracowuje i realizuje plany finansowe Biblioteki.
5.Sporządza sprawozdania finansowe.
6.Analizuje całokształt gospodarki finansowej Biblioteki oraz zabezpiecza środki finansowe niezbędne do jej funkcjonowania.
7.Kontrasygnuje umowy mogące spowodować powstanie zobowiązań finansowych.
8.Współdziała z Wydziałem Promocji, Kultury i Rozwoju Lokalnego Urzędu Miasta oraz Skarbnikiem Miasta w sprawach związanych z gospodarką finansową Biblioteki.
9.W celu realizacji powierzonych zadań Główny księgowy ma prawo:
1)żądać od kierowników komórek organizacyjnych udzielenia w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji,
2)występować do Dyrektora Biblioteki z wnioskami o przeprowadzenie kontroli określonych spraw, które leżą w zakresie działania Głównego księgowego,
3) wnioskować zmiany w budżecie Biblioteki w celu racjonalnego dysponowania środkami.
Rozdział V
Podstawowe zadania i zakresy działania komórek organizacyjnych Biblioteki
§ 12
Zadania i zakres obowiązków kierowników działów i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy
1.Kierownik działu i pracownik samodzielny organizuje działalność swojej komórki organizacyjnej i jest za nią odpowiedzialny.
2.Obowiązki i uprawnienia realizuje dostępnymi mu środkami, zgodnie z zasadami i przepisami obowiązującego prawa.
3.W zakresie kierowania realizacją zadań należy do niego w szczególności:
1)planowanie i organizowanie pracy, wynikającej z zakresów działania
podległych komórek oraz zadań określonych w planach pracy lub zleconych mu przez przełożonego,
2) sprawowanie ogólnego nadzoru nad przebiegiem realizacji zadań
nałożonych na podległe mu komórki,
3) sporządzanie wymaganych sprawozdań z wykonywanej pracy,
4) udzielanie wskazówek, wytycznych , poleceń odnośnie form i sposobu załatwiania spraw i problemów,
5)przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych
do konsultacji lub podpisu przełożonego,
6) przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem podległych komórek,
7) bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności lub zleconych przez przełożonego,
8)opiniowanie merytoryczne dokumentów finansowych kierowanych do księgowości, a dotyczących zadań określonego działu.
4.W zakresie spraw dotyczących organizacji i rozwoju należy do niego w szczególności:
1) opracowywanie programów dotyczących kierunków działania i rozwoju,
2)składanie propozycji dotyczących rozwiązania lub wprowadzenia zmian w organizacji działu,
3) wnioskowanie o dokonanie uzasadnionych zmian w regulaminie,
4) planowanie i przeprowadzanie kontroli wewnętrznej.
5.W zakresie spraw kadrowych należy do niego w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązujących przepisów,
2) wyznaczenie zakresu czynności podległych pracowników,
3) ustalanie planów urlopowych wszystkich pracowników działu,
4) występowanie z inicjatywą wpływającą na warunki pracy a zwłaszcza:
a) awansowania, premiowania, przyznawania nagród,
b) ukarania pracownika w sposób ustalony prawem pracy,
c) zwalniania pracownika lub zmiany jego warunków pracy i płacy,
5) przysposabianie nowych pracowników do objęcia określonych stanowisk pracy.
§ 13
Dział Księgowości
Dział Księgowości realizuje zadania określone dla głównego księgowego, a ponadto:
1) organizuje przyjmowanie, obieg i kontrolę dokumentów finansowych,
2)planuje i nadzoruje wszelkie rozliczenia finansowe,
3)organizuje, uczestniczy i rozlicza inwentaryzację majątku Biblioteki,
4)dokonuje wszelkich operacji rachunkowych i kasowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5)prowadzi egzekucję należności dłużników Biblioteki,
6)opracowuje projekty wydatków budżetowych Biblioteki,
7)sporządza okresowe sprawozdania finansowe,
8)księguje i gromadzi dokumenty finansowe,
9)dokonuje operacji kasowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10)sporządza listy wynagrodzeń ,
11)dokonuje potrąceń finansowych zgodnie z przepisami,
12)oblicza potrącenia chorobowe i rodzinne,
13)rozlicza ubezpieczenia,
14)prowadzi ewidencję umów i zleceń,
15)prowadzi kartoteki imienne wynagrodzeń i innych wypłat,
16)wydaje zaświadczenia o wysokości zarobków,
17)rozlicza kwitariusze przychodowe działów, oddziałów ( kary za przetrzymywanie książek, opłaty za zagubione),
18)ubezpiecza majątek.
§ 14
Dział Administracji i Obsługi
Do zadań Działu należy zapewnianie prawidłowej organizacji
i funkcjonowania Biblioteki, a w szczególności:
1.Obsługa sekretariatu:
1)prowadzenie korespondencji,
2)prowadzenie kancelarii ogólnej zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
3)zaopatrywanie komórek organizacyjnych Biblioteki i samodzielnych stanowisk pracy w materiały niezbędne do wykonywania zadań,
4)planowanie i realizacja zakupu sprzętu bibliotecznego i materiałów,
5)organizowanie transportu i dostaw zamówionego sprzętu, urządzeń i materiałów,
6)gospodarowanie materiałami biurowymi oraz rozliczanie ich rozchodu,
7)współpraca z księgowością przy sporządzaniu list zakupów i ich rozliczaniu,
8)obsługa komputera, kserokopiarki, telefonów, itp.
9)załatwianie spraw dotyczących wykonawstwa i dostarczania komórkom organizacyjnym Biblioteki pieczątek, szyldów i tablic informacyjnych oraz ich aktualizacja,
10)prowadzenie ewidencji i wystawianie delegacji służbowych.
2.Prowadzenie spraw kadrowych:
1) prowadzenie obsługi spraw osobowych pracowników Biblioteki i informowanie na bieżąco pracowników i Dyrektora o uprawnieniach wynikających ze stosunku pracy,
2) kierowanie pracą i prowadzenie dokumentacji pracy personelu obsługi,
3) kontrolowanie przestrzegania przez pracowników Biblioteki regulaminu pracy, regulaminu organizacyjnego oraz zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw,
4) informowanie Dyrektora na bieżąco o stwierdzonych naruszeniach dyscypliny pracy i zdarzeniach związanych ze stosunkiem pracy, prowadzenie i załatwianie zgodnie z regulaminem spraw związanych z dysponowaniem środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i współdziałanie w tym zakresie z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych.
3.Odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy:
1) prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawach wypadków przy pracy, w drodze do pracy i z pracy do domu oraz ustalanie zakresu świadczeń z tego tytułu,
2) informowanie Dyrektora Biblioteki o obowiązujących przepisach dotyczących bhp i ppoż. odnoszących się do warunków pracy Biblioteki,
3)sygnalizowanie Dyrektorowi wszelkich spostrzeżeń wiążących się z naruszaniem przepisów bhp i ppoż. oraz związanych z przestrzeganiem przepisów z zakresu spraw obronnych,
4)współpraca z policją, strażą miejską i innymi służbami porządkowymi w celu zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania zadań Biblioteki,
5)dbanie o stan sanitarny i higieniczny stanowisk pracy,
6)prowadzenie i załatwianie spraw związanych z okresowymi, wstępnymi i kontrolnymi badaniami zdrowotnymi pracowników.
4.Eksploatacja budynku i urządzeń Biblioteki:
1) dbanie o właściwą eksploatację budynku, pomieszczeń i urządzeń
Biblioteki,
2) prowadzenie zadań inwenstycyjno-remontowych.
§ 15
Samodzielne stanowisko d/s gromadzenia i opracowania zbiorów
1.Do zakresu działania należy:
1) gromadzenie wydawnictw ciągłych, zwartych i specjalnych do komórek organizacyjnych Biblioteki,
2) planowanie jakościowe i ilościowe zakupu książek,
3) orientacja w bieżących materiałach informacyjnych o rynku księgarskim i wydawniczym,
4) gromadzenie i realizowanie dezyderatów kierowników działów,
oddziałów,
5) okresowe kontrole zbiorów ( skontrum ) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) systematyczne i bezzwłoczne przekazywanie nowych książek do działów i filii Biblioteki,
7) opracowywanie formalne i rzeczowe materiałów wpływających do Biblioteki,
8) prowadzenie inwentarzy książek i czasopism,
9) melioracja katalogów,
10) reklasyfikacja zbiorów,
11) wykonywanie prac w zakresie ewidencji i opracowania
zbiorów oraz selekcji,
12) prowadzenie sumarycznej ewidencji wpływów i ubytków
wszystkich działów,
13) dokonywanie zmian w katalogu centralnym, powodowanych dopływem nowości i ubytkami w zbiorach,
14) przygotowywanie materiałów dotyczących zbiorów, niezbędnych
do sporządzenia rocznej statystyki dla potrzeb GUS oraz innych,
15) organizacja sprawnego systemu i warsztatu pomocniczego zakupu
zbiorów,
16) współpraca z księgarniami, hurtowaniami, antykwariatami, bibliotekami i innymi instytucjami w zakresie gromadzenia i opracowania zbiorów.
§ 16
Dział Udostępniania Zbiorów
Dział Udostępniania Zbiorów pracuje w oparciu o regulamin pracy i regulamin udostępniania zatwierdzonych przez Dyrektora.
Do zakresu działania Działu Udostępniania Zbiorów należy:
1.Udostępnianie zbiorów na miejscu i na zewnątrz, a w związku z tym:
1)organizowanie codziennych dyżurów w czytelni i wypożyczalni,
2)wypożyczanie zbiorów do domu,
3)prezencyjne udostępnianie zbiorów,
4)rejestrowanie czytelników i usług,
5)przyjmowanie kaucji od czytelników zgodnie z ustalonymi zasadami.
2.Gromadzenie i przechowywanie zbiorów przez:
1) składnie dezyderatów do specjalisty d/s gromadzenia i opracowania zbiorów,
2) przyjmowanie i techniczne przysposabianie zbiorów nowych i zwróconych przez czytelników,
3) systematyczne kontrolowanie prawidłowego układu zbiorów na półkach oraz selekcja zbiorów tzn. :
a) wycofywanie zbiorów niepoczytnych i zdezaktualizowanych,
b) wybieranie zbiorów zniszczonych do oprawy i przekazania na
makulaturę.
4) bieżąca naprawa zbiorów,
5) nadzorowanie kompletności zbiorów,
6) okresowe kontrole zbiorów (skontrum) zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.Egzekwowanie zwrotów książek od czytelników przez:
1) wysyłanie upomnień,
2) przyjmowanie kar pieniężnych za przetrzymywanie książek lub ich zagubienie oraz przygotowywanie rozliczeń dla Księgowości.
4.Prowadzenie katalogów zbiorów.
5.Przygotowywanie i przekazywanie czasopism do oprawy.
6.Inicjowanie nowych form pracy, praca z czytelnikiem indywidualnym i zbiorowym.
7.Przygotowywanie wystaw.
8.Doskonalenie zawodowe pracowników.
9.Udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych i rzeczowych.
10.Prowadzenie sprawozdawczości.
11.Udział w realizacji komputeryzacji Biblioteki.
§ 17
Odział Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej oraz filie biblioteczne
Do zakresu ich działania należy:
1.Udostępnianie zbiorów na miejscu i na zewnątrz, a w związku z tym:
1) organizowanie codziennych dyżurów w czytelni i wypożyczalni,
2)wypożyczanie zbiorów do domu,
3)prezencyjne udostępnianie zbiorów,
4) rejestrowanie czytelników i usług,
5) przyjmowanie kaucji od czytelników zgodnie z ustalonymi zasadami.
2. Gromadzenie i przechowywanie zbiorów przez:
1) składnie dezyderatów do specjalisty d/s gromadzenia i opracowywania zbiorów,
2) przyjmowanie i techniczne przysposabianie zbiorów nowych i
zwróconych przez czytelników,
3) systematyczne kontrolowanie prawidłowego układu zbiorów na półkach oraz selekcja zbiorów tzn. :
a) wycofywanie zbiorów niepoczytnych i zdezaktualizowanych,
b) wybieranie zbiorów zniszczonych do oprawy i przekazania na makulaturę.
4) bieżąca naprawa zbiorów,
5) nadzorowanie kompletności zbiorów,
6) okresowe kontrole zbiorów (skontrum) zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Egzekwowanie zwrotów książek od czytelników przez:
1) wysyłanie upomnień,
2) przyjmowanie kar pieniężnych za przetrzymywanie książek lub ich zagubienie oraz przygotowywanie rozliczeń dla Księgowości.
4.Prowadzenie katalogów zbiorów.
5. Przygotowywanie i przekazywanie czasopism do oprawy.
6.Inicjowanie nowych form pracy, praca z czytelnikiem indywidualnym i zbiorowym.
7. Przygotowywanie wystaw.
8. Doskonalenie zawodowe pracowników.
9.Udzielanie informacji bibliograficznych, bibliotecznych i rzeczowych.
10. Prowadzenie sprawozdawczości.
11.Udział w realizacji komputeryzacji Biblioteki.
Rozdział VI
Zasady obiegu dokumentów, rejestracji oraz podpisywania pism
§ 18
1.Umowy oraz inne dokumenty zawierające oświadczenie woli w imieniu Biblioteki podpisuje Dyrektor.
2.Umowy oraz inne dokumenty, które mogą spowodować powstanie zobowiązań finansowych kontrasygnuje Główny księgowy.
3.Dyrektor ponadto podpisuje:
1) dokumenty związane ze stosunkiem pracy pracowników Biblioteki,
2) odpowiedzi na skargi i wnioski,
3) zarządzenia, pisma, instrukcje wydawane w ramach posiadanych
kompetencji.
§ 19
W granicach indywidualnego pisemnego upoważnienia Dyrektora, dokumenty oraz pisma mogą podpisywać kierownicy komórek organizacyjnych Biblioteki.
§ 20
Wewnętrzną korespondencję o charakterze informacyjnym między komórkami Biblioteki mogą podpisywać pracownicy na podstawie upoważnienia Dyrektora.
§ 21
Przygotowanie zgodnie z zasadami instrukcji kancelaryjnej, czystopisy pism i innych opracowań wraz z całością akt, załatwiający sprawy pracownicy, przekładają do podpisu swoim bezpośrednim przełożonym również wówczas, gdy wymagany jest podpis Dyrektora.
§ 22
Zasady podpisywania dokumentów finansowo - księgowych reguluje instrukcja opracowana przez Głównego Księgowego.
§ 23
Obieg korespondencji określa instrukcja kancelaryjna dla organów gminy i związków międzygminnych stanowiąca załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gminy i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319).
§ 24
Całokształt spraw związanych z przyjmowaniem, rejestrowaniem, kolportowaniem przychodzącej i wychodzącej korespondencji do ( z ) Biblioteki należy do referenta d/s administracyjno - gospodarczych, który ponosi bezpośrednią odpowiedzialność za ich właściwe prowadzenie.
§ 25
Komórki organizacyjne Biblioteki prowadzą rejestr wpływu i sposobu załatwiania korespondencji dotyczącej zakresu ich działania.
Rozdział VII
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania
i załatwiania skarg i wniosków
§ 26
Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w czasie godzin pracy.
§ 27
Dyrektor przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski w sprawach, których dotychczasowy sposób załatwiania budzi zastrzeżenia.
§ 28
Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Dyrektor.
§ 29
Skarga nie może być przekazana do załatwiania komórce organizacyjnej lub pracownikowi, jeżeli zawarte w niej zarzuty dotyczą ich działalności.
Pracownicy lub jednostki organizacyjne, których działalności dotyczy skarg, mają obowiązek udostępnienia wszelkich danych osobie sprawdzającej zasadność tej skargi.
§ 30
Zgłaszających się do Dyrektora w sprawach skarg i wniosków oraz pisma dotyczące tych zagadnień rejestruje referent d/s administracyjno-gospodarczych w odrębnym rejestrze.
§ 31
Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków stosuje się Kodeks Postępowania Administracyjnego, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz. U. Nr 5 poz. 46 ).
Rozdział VIII
Zasady kontroli wewnętrznej
§ 32
1.Kontrolę wewnętrzną sprawują:
- Dyrektor
- Główny Księgowy
- kierownicy działów
2.Kontrole wewnętrzne planowane i doraźne, przeprowadzane są w celu sprawdzenia:
1) prawidłowości wykonywania zadań przez poszczególne komórki Biblioteki i pracowników,
2) zgodności załatwiania spraw z obowiązującymi przepisami prawa,statutem Biblioteki i regulaminami wewnętrznymi,
3) przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych.
3.Stosuje się zasady łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników kontrolowanej komórki.
4.Kontrole planowane przeprowadzane są zgodnie z planem kontroli opracowanym przez osoby upoważnione do ich przeprowadzania,
zatwierdzonym każdego roku przez Dyrektora Biblioteki.
5.Dyrektor zależnie od potrzeb, może powołać komisję i zlecić jej przeprowadzanie okresowych i doraźnych kontroli w komórkach organizacyjnych Biblioteki, określając przedmiot i zakres kontroli.
6.Kontrole zewnętrzne prowadzone przez upoważnione organy odnotowywane są w księdze kontroli prowadzonej przez referenta d/s administracyjno-gospodarczych po uprzednim zgłoszeniu kontroli i okazaniu upoważnienia Dyrektorowi Biblioteki.
Rozdział IX
Przepisy wewnętrzne Dyrektora
§ 33
Dyrektor wydaje przepisy wewnętrzne w formie zarządzeń, pism, instrukcji, w celu zapewnienia wykonania zadań określonych w aktach prawnych, a także w celu ukierunkowania działalności podległych komórek organizacyjnych.
§ 34
Projekty przepisów wewnętrznych opracowują kierownicy Działów
i przedkładają do zatwierdzenia Dyrektorowi.
§ 35
Zarządzenia, pisma, instrukcje otrzymują adresaci niezwłocznie po ich podpisaniu. Odpowiedzialnymi za ich rozesłanie są jednostki organizacyjne, w których opracowany był projekt.
§ 36
Referent d/s administracyjno-gospodarczych kompletuje oryginały zarządzeń, pism, instrukcji Dyrektora i prowadzi ich ewidencję.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 37
Szczegółowe obowiązki i odpowiedzialność pracowników Biblioteki określają indywidualne zakresy czynności na zajmowanych stanowiskach pracy.
§ 38
Sprawy nie wymienione w zakresie działania poszczególnych jednostek organizacyjnych, są przydzielane przez Dyrektora do załatwienia komórce, której zakres działania jest najbardziej zbliżony do charakteru danej sprawy.
§ 39
Sprawy związane z ochroną danych osobowych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133, poz. 883 ze zm.) oraz zarządzenia i instrukcje Dyrektora Biblioteki wydane w tej sprawie.
§ 40
1.Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
2.Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem 13.05.2002r.